© Jakob Helbig

Pose-running-teknik

Pose-running har utvecklats av den ryska idrottsfysiologen Dr Nicholas Romanov och har drygt 30 år på nacken. I sitt försök att definiera den perfekta löpstilen utgår Dr Romanov huvudsakligen ifrån naturvetenskapen kring Newtons lagar, kryddat med en smula filosofi. Efter att han flyttade till USA 1993 började det hända saker, och 1997 utgav han sin första instruktionsvideo om Poserunning. Grundläggande filosofiDet finns bara ett rätt sätt att springa om man vill optimera sitt rörelsemönster. Detta kan och måste tränas innan vi bemästrar det.

5 oktober 2010

Pose-running har utvecklats av den ryska idrottsfysiologen Dr Nicholas Romanov och har drygt 30 år på nacken.

I sitt försök att definiera den perfekta löpstilen utgår Dr Romanov huvudsakligen ifrån naturvetenskapen kring Newtons lagar, kryddat med en smula filosofi.

Efter att han flyttade till USA 1993 började det hända saker, och 1997 utgav han sin första instruktionsvideo om Poserunning.

Grundläggande filosofi

Det finns bara ett rätt sätt att springa om man vill optimera sitt rörelsemönster. Detta kan och måste tränas innan vi bemästrar det.

Vår viktigaste medhjälpare i löpningen är tyngdlagen. Det är viktigt att vi i vårt rörelsemönster jobbar så lite som möjligt i konflikt med denna konstanta kraft, som effektivt driver oss framåt när vi förskjuter kroppens balans.

En viktig motståndare att jobba en del med är missförhållandet mellan sättet vi känner att vi springer på och sättet vi i själva verket gör det. Korrigering av denna felaktiga uppfattning är en central beståndsdel i Pose-running. Instruktörerna beväpnar sig därför alltid med videokameror, så att de kan slowmotion-analysera sina klienter.

Fördelar

Minskad skaderisk, bättre löpekonomi, mindre muskelömhet och snabbare tider.

Svårighetsgrad

Hög. Själva löprörelsen är enkel, och du kommer snabbt igång med att omsätta dina nya kunskaper i handling.

Det krävs dock månader av teknikträning, uppbyggnad av extra styrka i höfter och baklår genom veckoliga övningar och fokus på rätt rörelsemönster under löpningen innan du till fullo behärskar det nya sättet att springa.

Centralt innehåll i löpsteget

Du utnyttjar tyngdlagens förmåga att accelerera din kropp. Det sker genom att du förskjuter tyngdpunkten lite framåt. Ju mer du lutar dig framåt, desto högre fart får du.

Tekniken är med andra ord samma som när Haile Gebrselassie springer sitt maraton på 2 timmar och 4 minuter och när Usain Bolt sprintar 200 meter på 19 sekunder. Det är bara lutningen som skiljer.

När du ”faller” framåt drar du med hjälp av musklerna på lårets baksida upp stödbenet under dig till det som i Pose-running är den optimala grundställningen (= Pose).

Hälen ska dras upp under höften och falla ner naturligt igen som en pistong med trampdynan som isättningspunkt. Fokus ska ligga på lyftet, det så kallade pull, inte på landningen. Det är viktigt att foten inte vare sig förs fram framför kroppens tyngdpunkt eller hänger kvar baktill.

Vetenskaplig dokumentation

Det forskas mer och mer på Pose-running, och det finns redan nu en rad vetenskapliga undersökningar som pekar på fördelar med Poserunning.

En av de första vetenskapliga undersökningarna, publicerad i den erkända tidskriften Medicine & Science in Sports & Exercise, väckte uppmärksamhet eftersom forskarna fann att antalet knäskador bland försökspersonerna som utövade Pose-running var 50 procent lägre än i gruppen med vanliga löpare.

Läs mer:www.posetech.com

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: