© Jakob Helbig

Luta dig fram och spring snabbare

Höftens position är nyckeln för att löpa tekniskt rätt och för att kunna utnyttja ”fallkraften” och inte behöva kämpa mot tyngdkraften. Vi visar dig hur du springer som en OS-idrottare.

12 mars 2014 av Thomas Reckmann

30 procent snabbare. Så mycket bättre kan man bli som löpare om man ska tro det som står i boken "Det perfekta löpsteget".

Det gäller att skjuta fram höften i rätt vinkel så att överkroppen följer med. Med kroppen i rätt vinkel behöver man inte kämpa mot tyngdkraften längre varje gång man tar ett steg; i stället kan man utnyttja energin till att låta kroppen falla framåt under varje steg.

Leder till avsevärt bättre löptider Metoden leder till avsevärt bättre löptider på allt från 5 km till maraton och den är en stor del av orsaken till att elitlöpare kan leverera fenomenala tider som motionärer aldrig kommer i närheten av.

Vill du veta hur du ska träna för att få en löpstil som gör att du springer med höften i rätt position? Logga in här och ladda ned hela artikeln om löpteknik.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: