Cookie- och Sekretesspolicy
Löpteknik på snö och is

Löpteknik på snö och is

Det här bör du tänka på förutom att dubbskorna ska ge dig ett bra grepp mot underlaget under vinterns löprundor.

  • Aktiv Träning nr. 2, 2011

Hitta rätt tyngdpunkt

Undvik att landa på hälen med utsträckt ben en bit framför kroppen med det bakre benet utsträckt långt bakom kroppen. Sträva istället efter att landa på främre delen av foten med lätt böjt ben rakt under kroppen och med det bakre benet mer uppdraget under bålen. Klassisk framfotsteknik alltså.

Korta ner steglängden

Är det riktigt halt eller många isfläckar är det en bra idé att korta ner steglängden och öka frekvensen utan att för den skull börja trippa på tå. Fötterna ska pendla upp och ner. Rör armarna, lätt böjda, framåt-bakåt och inte från sida till sida. Låt armarna bestämma rytmen för benen.

Löp ”tyst”

Löp med lätta steg och försök att slappna av i axlar och armar. Spänn istället bålmusklerna. Mycket av den träningsvärk som vinterlöpare brukar drabbas av beror på att de spänner en del muskler onödigt mycket för att hålla balansen när underlaget är förrädiskt. Lita på dubbarna när du kommer in på isiga avsnitt.

Komplettera med styrkeövningar

Löpning på snö och is innebär ofta att de bakre lårmusklerna och höftböjarna aktiveras mer. Det kan därför vara bra att komplettera med styrkeövningar för just dessa muskler.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Skippa hälisättningen

Skippa hälisättningen

Löpstil |

Landar du på hälen när du springer ...

Läs mer
Därför kommer du att få styrka genom träning

Därför kommer du att få styrka genom träning

Löpteknik |

När man tränar bryter man faktiskt ned ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Åtta genvägar till en bättre löpstil

ExclusiveExclusiveÅtta genvägar till en bättre löpstil

Löpteknik |

Vi ger dig åtta konkreta tips som ...

Läs mer
Ta längre steg och bli snabbare

Ta längre steg och bli snabbare

Löpning |

Färre men längre och kraftfullare steg ...

Snabbare med längre steg
Spring snabbare: Löp med armarna

Spring snabbare: Löp med armarna

Löpteknik |

Även om det främst är benen som man ...

Löp med armarna
Nytt
Lyft knäna och spring snabbare

Lyft knäna och spring snabbare

Löpstil |

Om man satsar på att bli en snabbare ...

Läs mer
7 snabba tips som ger en bättre löpstil

7 snabba tips som ger en bättre löpstil

Fråga oss |

Jag funderar på om jag behöver ändra ...

Läs mer
Fyra typer av progressiv träning

Fyra typer av progressiv träning

Löpteknik |

Här är fyra förslag på hur du kan träna ...

Läs mer
Så bör du gå och löpa

Så bör du gå och löpa

Löpteknik |

Om du ska komma i gång och löpa så ska ...

Läs mer
Löp jämnt – sätt rekord

Löp jämnt – sätt rekord

Löpstil |

Är du ute efter att sätta nytt ...

Läs mer