© Jakob Helbig

ChiRunning-teknik

ChiRunning har utvecklats av den amerikanska långdistanslöparen Danny Dreyer, som i en skadeperiod provade tai-chi och fann inspiration till ett nytt sätt att springa. Metoden harmonierar i högre grad med kroppens och sinnets balans. Elaka tungor hävdar dock att Danny Dreyer också har sneglat rejält på Dr Romanovs Pose-running, som redan hade funnits i många år när Dreyer konceptualiserade ChiRunning. Den första boken om ChiRunning publicerades 2004. Grundläggande filosofi

5 oktober 2010

ChiRunning har utvecklats av den amerikanska långdistanslöparen Danny Dreyer, som i en skadeperiod provade tai-chi och fann inspiration till ett nytt sätt att springa. Metoden harmonierar i högre grad med kroppens och sinnets balans.

Elaka tungor hävdar dock att Danny Dreyer också har sneglat rejält på Dr Romanovs Pose-running, som redan hade funnits i många år när Dreyer konceptualiserade ChiRunning. Den första boken om ChiRunning publicerades 2004.

Grundläggande filosofi

Det gäller att skapa minsta möjliga motstånd och största möjliga harmoni under löpningen. Således är tyngdlagen vår största tillgång i framåtrörelsen, och just genom att utnyttja den kan man springa lätt och obehindrat.

Samtidigt är medvetenheten om sinnestillståndet ytterligare en viktig komponent i utvecklingen av rätt ”flow”.

Fördelar

Mindre skaderisk, bättre flow och ett spirituellt lyft. Summan av dessa förändringar är kort och gott en större löpglädje, tack vare att löpträningen inte längre känns tung och slitsam.

Svårighetsgrad

Mycket hög. Först och främst ska du lära in ett helt nytt rörelsemönster. Det kräver massor av teknikträning.

Även musklerna måste stärkas, inte bara i benen, utan i hela bålen. Detta kräver att du investerar träningstid utöver den effektiva löpningstiden.

En förutsättning för bra flow under löpningen är dessutom att du också jobbar med din sinnesstämning. I det avseendet blir ChiRunning en mycket omfattande och tidskrävande del av tillvaron – på gott och ont.

Centralt innehåll i löpsteget

Du jobbar med tyngdlagen genom att luta kroppen framåt i ett så kallat Lean, där kroppen hålls rak och lutningen sker ända nere i vristerna. Framåtrörelsen uppstår genom att du dynamiskt drar upp hälen bakom rumpan och ner igen i snabb takt.

Fotisättningen sker på mittfoten, vilket i praktiken innebär både häl och framfot. Armföringen försiggår som ett aktivt dragande bakåt i stället för det traditionella sättet med armarna i en avslappnad pendling framåt.

Målet är att skapa ett större flyt i löpsteget med minsta möjliga fortplantning av stötar upp genom benen. På så sätt minskar skaderisken, samtidigt som det går åt mindre energi till att övervinna de bromsande krafter som uppstår när hälen dunsar i marken en bra bit framför kroppens tyngdpunkt.

Vetenskaplig dokumentation

ChiRunning härrör från tankar som huvudsakligen är av den alternativa typen. Delar av dessa är svåra att standardisera och därmed svåra att testa i försök.

Dessutom saknar grundaren, Danny Dreyer, den vetenskapliga bakgrunden för att själv kunna genomföra större vetenskapliga undersökningar.

Det har dock genomförts en enkel enkät bland över 2 500 ChiRunning-utövare. Trots många förbehåll för undersökningens karaktär är det tankeväckande att nästan alla tillfrågade upplevde att deras löpning hade förbättrats efter att de börjat tänka medvetet på tekniken.

Läs mer:www.chirunning.com

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: