Naturlig löpning Med begreppet menas att man använder speciella löpskor som ska bidra till att man utvecklar en naturlig, barfotaliknande löpstil. © Jakob Helbig

Barfotalöpning är effektivare

En ny, stor studie avslöjar betydelsen av de naturliga löpskorna för vårt sätt att löpa.

Naturlig löpning är modeordet bland löpentusiaster över hela världen. En naturlig löpstil är precis vad alla löpare vill ha eftersom det anses kunna ge färre skador, effektivare löpsteg och bättre prestationsförmåga. I varje fall i teorin.

Ända tills nu har det dock saknats bra vetenskaplig dokumentation. Resultatet från Eccos nya undersökning bekräftar dock fördelarna med en naturlig löpstil. Det är kanske inte helt överraskande med tanke på att Ecco själva gått i bräschen för barfotalöpning med sina Biomskor. Men eftersom unders ökningen har genomförts under ledning av den kände forskaren och professorn i biomekanik, Gert-Peter Brüggemann vid universitetet i Köln, så är studien värd att lyfta fram.

Studien visar att sk. naturliga löpskor både stärker muskler och senor och gör att kroppen blir effektivare på att dämpa stötar och skjuta ifrån löpsteget. Gert-Peter Brüggemann och hans team har analyserat löpstilen hos 120 vältränade löpare, när de löper i vanliga löpskor, barfota och i Eccos Biom-sko.

Detta innebär en naturlig löpstil

Löpstilen i ”naturliga” löpskor skiljer sig från vanliga löpskor.

  • Löpstilen förändras så att man löper mer rakt fram utan att benen spretar ut åt sidorna. Det minskar belastningen både på höfterna och knäna.
  • Hällandningen förskjuts och man landar mer på mittfoten. Hälsenan aktiveras mer både under dämpnings- och avstampsfasen.
  • Man löper med styvare vrister och flexiblare knän. Belastningen fördelas jämnare på både fot- och knälederna.
  • Senorna i fötterna och tårna stärks och aktiveras betydligt mer. Det ger ett starkare och spänstigare avstamp, dvs. ett effektivare löpsteg.
  • Steglängden blir inte längre. Svävfasen, alltså tiden man är i luften mellan varje steg, blir dock kortare eftersom löpsteget inte blir lika stötigt. Det minskar belastningen på hela kroppen.
  • Trots att löpstilen förbättras så löper man inte snabbare i ett par ”naturliga” löpskor.
  • Markkontakten är något längre under varje löpsteg. Det anses bero på att foten tvingas kompensera för den belastning den utsätts för vid varje löpsteg.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: