© Jakob Helbig

Åtta genvägar till en bättre löpstil

Vi ger dig åtta konkreta tips som förbättrar din löpstil och hjälper dig att se om din löpteknik är okej.

  1. Löp intervaller. I synnerhet korta sprintintervaller och backträning à 25–40 sekunder har visat sig kunna förbättra löpstilen. När man löper i ett högt tempo är det lättare att träna framfotslandning, stegfrekvens och armföring.

  2. Träna bålen. En stark bål, alltså starka muskler i mage och rygg, gör att man undviker att sjunka ihop när man börjar bli trött. Kroppens muskler och senor sitter ihop och utgör ett elastiskt system. Ju starkare kroppsdelarna är, desto mindre energi går det åt när man löper. Kom därför ihåg att även träna mage och rygg. Det behöver inte ta särskilt lång tid. 10–15 minuters träning hemma i vardagsrummet efter löprundan är fullt tillräckligt.

  3. Träna koordination. Genom att lära kroppen att röra sig på rätt sätt kan man utnyttja rätt rörelsemönster även när man löptränar. De grundläggande övningarna består av två klassiska övningar: hälsparkar och höga knälyft. Se till att föra fram benet aktivt istället för att sparka lite slarvigt bakåt. ”Jogg på tå”, då du med små, trippande steg landar och skjuter ifrån med framfoten är också bra att träna på. Se även till att röra armarna framåt/bakåt och skjut fram höften så att du löper mer upprätt.

  4. Förbättra smidigheten. Om man tränar mycket och/eller har ett stillasittande arbete blir kroppen automatiskt stelare. Det påverkar i sin tur löpstilen. Kom därför ihåg att alltid stretcha efter en löprunda. Yoga är ett bra exempel på en metod som mjukar upp stela muskler.

  5. Uppmärksamhet, uppmärksamhet, uppmärksamhet. När kroppen är trött är det lätt att rörelserna blir felaktiga. Det är t.ex. lätt att höften sjunker ned utan att man tänker på det. Men om du ser till att sträcka på överkroppen så snart du märker att armarna börjar att pendla till sidorna, eller när steget blir tyngre, så kommer kroppen gradvis att lära sig det nya och bättre rörelsemönstret.

  6. Ta av skorna. Trenden just nu är att många löpare byter ut sina vanliga löpskor mot minimalistiska löpskor utan dämpning eller stöd. Skorna gör att man löper mer på framfoten och att stegavvecklingen går snabbare. Belastningen på vader, hälsenor och fotvalv ökar dock, så det gäller att vara försiktig.

  7. Löp mycket. Bara det faktum att kroppen vänjer sig vid löpningen bidrar till att löpstilen förbättras, och ju mer man löper, desto bättre kommer löpstilen att bli per automatik. Det räcker dock inte bara med att löpträna för att få en optimal löpstil. Om du är van vid att träna 2–3 gånger i veckan och vet att du inte har någon optimal stil, så bör du komplettera löpträningen med coreträning och koordinationsövningar.

  8. Ingen är perfekt. Något enkelt recept på hur man får en perfekt löpstil finns inte. Din kroppsbyggnad och genetik har också betydelse för vilken löpstil som fungerar bäst för dig. Det finns dock några kardinalfel som är lätta att rätta till. Med rätt inställning och träning kommer du garanterat att kunna optimera sättet du löper på.

Fel löpteknik?

Ladda ned pdf:en och kolla in din löpstil. Om du upptäcker vilka fel du gör är det lättare att justera löpstilen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: