Löpteknik
Löpteknik

Löptekniken spelar en stor roll för både löpekonomin och farten.  

© iStockphoto

Löpteknik: Här är de viktigaste parametrarna

I en stor studie har man tittat närmare på 24 olika rörelser hos löpare. Här är de viktigaste faktorerna som du kan jobba med för att förbättra ditt löpsteg.

12 maj 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

Vi har hört det många gånger förut: tekniken spelar en viktig roll för hur snabbt och effektivt man kan springa. Nu har brittiska forskare fördjupat sig ännu mer i ämnet i en stor studie.

På ett löpband fick 97 löpare på olika nivåer analysera sina rörelser med 3D-teknik.

Håll bäckenet stilla

Av de totalt 24 olika rörelser som forskarna undersökte så var 19 kopplade till löpekonomi (hur lite energi man kan göra av med och ändå hålla en viss hastighet) och 11 hade med löphastighet att göra.

Här är topp 3-listan med de rörelser som hade mest inflytande på löpekonomin:

  • Den lodräta rörelsen av bäckenet (ju mindre, desto bättre)
  • Böjningen av knät vid landningen (mer böjt knä = bättre effekt)
  • Inbromsning (mätt efter hur mycket bäckenet bromsades in vid landningen. Ju mindre inbromsning, desto bättre)

Sammanlagt bidrog dessa tre rörelser till 39,4 procent av löpekonomin, varav bara den lodräta rörelsen av bäckenet bidrog till 27,7 procent.

Landa rakt under kroppens tyngdpunkt

När forskarna senare tittade på löphastigheten, så hade dessa fyra rörelser mest inflytande:

  • Inbromsning (precis som ovan)
  • Vinkeln på underbenet vid landningen (ju med lodrätt, desto bättre)
  • Kontakttiden (ju kortare tid foten hade kontakt med underlaget, desto bättre)
  • Överkroppens framåtböjda lutning (mer upprätt = bättre effekt)

Sammanlagt bidrag dessa fyra rörelser till 30,5 procent av en persons löphastighet, varav vinkeln på underbenet (10 procent) och inbromsningen (9,9 procent) var de två viktigaste.


Unikt erbjudande
JUST NU kan du få det internationellt rosade SHFT-löpträningssystemet tillsammans med 12 nr av Aktiv Träning för bara 599 kr (normalpris för SHFT-systemet är 1 199 kr). Optimera din steglängd, kontakttid med underlaget, landningsvinkel m.m, medan du löper. SHFT utför 12 000 mätningar per sekund och SHFT-rösten guidar dig i realtid i dina hörlurar. Klicka här för att komma till erbjudandet.


Källa: Medicine and Science in Sports and Exercise

Vill du se resultat av din träning?

JUST NU får du SHFT löpcoach-system tillsammans med 12 nr av Aktiv Träning för bara 599 kr (du sparar 1 476 kr). Med SHFT ONE förbättrar du din löpteknik, så att du både blir en bättre löpare och undviker skador. Läs mer om SHFT ONE och se erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: