© Istock

Hur blir jag snabbare på 5 km?

Mitt mål med löpträningen är att kapa ett par minuter av min 5 km-tid så att jag kommer under 20 minuter. Hur ska jag lyckas med det?

11 april 2016

Intervallträning är viktig om man vill bli en bättre löpare – både korta sprintryck, backlöpning och längre intervaller kommer att förbättra dina resultat.

Dessutom är det bra om du tränar i ditt målsättningstempo ett par gånger i veckan. Om du t.ex. siktar på att löpa 5 km på 20 min, så ska du löpa många pass i 4 min/km-tempo.

Rent allmänt är det viktigt att träna varierat och växla mellan högintensiva pass, korta återhämtningspass och lugna långpass.

Kapa de sista sekunderna

  • Köp ett par lätta tävlingsskor när du ska genomföra en maxprestation.
  • Gå ev. ned ett par kilo om du är överviktig. Du kan tjäna 2–3 sek. per km för varje kilo du går ned i vikt.
  • Styrketräna: knäböj, utfall och andra benövningar är bra träning för löpmusklerna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: