© Colourbox

Löpning

Stretchning före träning?Nej, du behöver inte göra stretchövningar innan du ger dig ut och springer i ett lite lugnare distanstempo. Ska du löpa korta och snabba intervaller, eller tävla på en kortare distans, kan stretchning ha en positiv effekt på prestationen. Stretchning efteråt?Ja och nej. Det är inte nödvändigt eftersom träningsvärk inte försvinner av stretchning. Däremot gör stretchövningarna att träningsvärken lindras – även om effekten är kortvarig. Stretcha därför om det känns bra. Prioritering:

28 september 2010

Stretchning före träning? Nej, du behöver inte göra stretchövningar innan du ger dig ut och springer i ett lite lugnare distanstempo. Ska du löpa korta och snabba intervaller, eller tävla på en kortare distans, kan stretchning ha en positiv effekt på prestationen.

Stretchning efteråt? Ja och nej. Det är inte nödvändigt eftersom träningsvärk inte försvinner av stretchning. Däremot gör stretchövningarna att träningsvärken lindras – även om effekten är kortvarig. Stretcha därför om det känns bra.

Prioritering: Om du väljer att stretcha så bör du främst prioritera höftböjarna, framsidan och baksidan av låren, vadmusklerna och sätesmusklerna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: