Löpband - så tränar du på löpband
Träning på löpband

Här får du de sex viktigaste träningsprinciperna för träning på löpband.

© Istock

Så tränar du på löpband

Skippa de långa rundorna. På löpband gäller andra träningsprinciper. Vi visar vilka de är.

10 maj 2017 av Bjarke Kobberö

Effektiv träning på löpband

Här får du de sex viktigaste träningsprinciperna på löpband.


Löpband, tips #1: Träna intensivt

Använd de möjligheter som ett löpband ger för att öka intensiteten. Du får en mycket bättre och effektivare träning genom att trycka några extra gånger på hastighetsknappen än om du springer långa, monotona rundor. Öka pulsen genom progressiva pass, där det går snabbare och snabbare, eller med fartlek och backlöpning.


Löpband, tips #2: Träna målinriktat

Har du ett konkret mål om att springa en viss distans i ett visst tempo, eller om du har svårt att hushålla med energin när du tränar, erbjuder ett löpband den hjälp du behöver. Möjligheten att ställa in en viss hastighet som du håller tills du ändrar den ger en unik möjlighet att träna upp förmågan att springa i ett malande, jämnt tempo. Detta har ovärderlig betydelse för att optimera utbytet av både träning och tävling. Du måste dock vara medveten om att de flesta behöver springa en aning snabbare på löpband än utomhus för att uppnå samma reella belastning. Ställ eventuellt in lutningen på ditt löpband på 1 grad för att utjämna denna skillnad.


Löpband, tips #3: Träna varierat

Blir träningen på ditt löpband för enformig kommer framstegen snart att upphöra. Kroppen måste hela tiden ha varierande utmaningar för att du ska kunna fortsätta att utvecklas. Eftersom en ständigt stigande formkurva ofta är det bästa bränslet på många motionslöpares brasa, är det avgörande att variera träningen och växla mellan kortare, snabbare pass, längre och lite lugnare perioder, intervaller med varierande lutning och längre, ihållande tempopass. Detta råd gäller för övrigt också löpträning generellt och kan med stor fördel beaktas när du återigen förlägger träningen till asfaltsvägar och skogsstigar.


Löpband, tips #4: Träna din teknik

På ett löpband är underlaget jämnt och farten kan anpassas så att man träna sin löpteknik. Lägg därför in kortare perioder under alla pass på ditt löpband, där du jobbar specifikt med tekniken. Pröva t.ex. kortare steg, annorlunda fotisättning och olika kroppshållning – gärna i olika hastighet och lutning. Träning på löpband ger omväxling och möjlighet att optimera löptekniken.


Löpband, tips #5: Träna tryggt

Är du fullständigt ny på att träna på löpband så är det viktigt att du vänjer dig lugnt och försiktigt. Börja med att gå, och öka hastigheten gradvis på ditt löpband till ett tempo som känns säkert och behagligt. När du känner dig trygg med det kan du öka hastigheten till lugn jogg och sedan öka farten ännu mer. Det är viktigt att du känner dig helt säker på ditt löpband innan du börjar experimentera med lutning och hög intensitet. Spring aldrig till fullständig utmattning, för det kan sluta med att du ramlar av ditt löpband. Börjar du känna dig trött tar du tag i handtagen, sätter fötterna på sargen och stänger av ditt rullande löpband i lugn och ro.


Löpband, tips #6: Träna utomhus

Du kan inte räkna med att kunna omsätta din kapacitet på ditt löpband till lika bra löpform när du ger dig ut på stigarna och springer igen. Det beror på att hela löpmönstret blir annorlunda utomhus jämfört med på ett löpband, samtidigt som faktorer som vind, ojämnt underlag och utmaningarna med att hålla jämn fart gör stor skillnad. Förlägg därför minst en löprunda varje vecka utomhus – gärna ett långt och lugnt löppass. Det är bra för kroppen till skillnad från när du tränar på ett löpband där belastningen blir mycket enformigare.

Ditt eget löpband

Löpbandet är en av gymmets mest använda maskiner. Vill du ha ett eget löpband hemma i vardagsrummet börjar priserna på runt 5 000 kr.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: