Läs också

Löpband - Hur?

Mand løber på løbebånd Indendørs Sveder Grøn t-shirt Hårdt Halvtotal
© Jakob Helbig

Löpband

Löpbandet gör att det är möjligt att träna strukturerat oberoende av vädret. Dessutom ger bandet bra och skonsam löpträning.

Löpbandet gör att det är möjligt att styra träningen in i minsta detalj. Man kan träna på samma sätt som när man tränar på vägen eller i skogen. Allt från intervallträning till tempo- och distanspass kan utföras på löpband. Många uppskattar också att det går att dela upp träningen på ett skonsamt sätt och att det är lätt att hålla koll på hur formen utvecklas. Man behöver inte heller ta hänsyn till väder och vind, backar eller underlag.

Om man vill jämföra hastigheten på löpbandet med farten utomhus är det dock nödvändigt att löpa med en viss lutning för att kompensera för att det inte blåser. Kör med 1 procents lutning om du löper i 10 km/h, och med 1,5 procent om du löper i 15 km/h.

Effektiv backträning Förutom alla typer av träningspass som du kör på vägen eller i skogen så erbjuder löpbandet också möjligheter som inte finns någon annanstans. Det går t.ex. att designa egna banprofiler. Om man bor i Skåne och vill löpa intervaller i en backe som är 400 meter lång och som har en lutning på 12 procent, så kan de flesta löpband ställas in exakt för dessa förhållanden.

Och om man planerar att löpa ett tufft kuperat lopp utomlands, så kan banprofilen simuleras på löpbandet och därmed kan man träna mer specifikt än på t.ex. landsväg.

Färre skador En annan fördel med löpband är att det dämpande underlaget bidrar till att belastningen på leder och senor blir mindre. Många topplöpare använder därför löpbandet i sin träning för att kunna träna mer utan att bli skadade. Ett känt exempel på det är den tidigare norska världsrekordhållaren Ingrid Kristiansen, som körde upp emot 10 träningspass i veckan på löpband.

På senare år har en ny generation löpband sett dagens ljus. Zero G kallas konceptet som gör det möjligt att träna hängande i en anordning gjord av luftkuddar. Det innebär t.ex. att man kan löpa med endast 70 procent av sin vikt och att man kan träna i ett högre tempo under längre tid utan att riskera att bli skadad. Dessa löpband finns dock inte på så många träningsläggningar ännu.

Träning i värme Om man har planerat in en tävling under den varma årstiden, eller om man ska resa på semester till sydligare breddgrader, så kommer löpbandsträningen också till pass. De varma och vindstilla förhållandena inomhus gör att kroppens värmetålighet tränas. Det gör i sin tur att det blir lättare att prestera bra i varma förhållanden, jämfört med om man bara är van vid att träna i vinterkylan. Kom dock ihåg att dricka extra mycket inomhus.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: