Löparens bästa underlag

Valet av underlag betyder mycket för belastningen och för hur snabbt man kan löpa. Vi betygsätter nio olika löpunderlag.

Asfalt är många löpares favoritunderlag. Och bor man i en stad ligger det nära till hands att ge sig ut på de löpvänliga gångvägarna som är täckta med den svarta tjäran. Men asfalten är också tuff mot benmusklerna.

Varje gång foten sätts ned mot underlaget blir det en kraftig stötchock motsvarande fyra gånger kroppsvikten, som leds vidare upp genom fötter, ben, höfter och rygg. För en löpare på 80 kg motsvarar det alltså en belastning på 320 kg för varje steg, eller ofattbara 2 560 ton under en milrunda. Dessutom innebär den jämna asfaltsytan att foten sätts ned mot marken på samma sätt för varje steg. Det innebär både att belastningen blir ensidig och att risken för överbelastningsskador ökar.

Om man byter ut asfalten ibland mot andra underlag så minskar belastningen på kroppen, vilket i sin tur gör att risken för skador minskar. Mjuka stigar halverar t.ex. stötchocken upp genom kroppen och gör även att löpstilen blir mer varierad. Därmed stärks löpmuskulaturen och balansen och stabiliteten i fotleder, knän, höfter och mage förbättras. Därmed blir man starkare och skaderisken minskar.

Det kan dock vara svårt att löpa riktigt snabbt i skogen. De snabba löprundorna passar bättre att köra på asfalt.

Om man har ambitionen att delta i ett motionslopp så är det viktigt att förlägga en del av sin träning till de underlag som man ska tävla på. Om man ska delta i ett terränglopp så räcker det inte med att bara träna på asfalt, och ska man löpa ett maraton behöver kroppen vänja sig vid det hårda underlaget – annars kommer kroppen inte att tåla belastningen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: