© Colourbox

Löpare bör stärka knäna

Trötthet gör knäna svaga och ökar risken för överbelastning av kroppslederna. Starkare muskler är receptet.

24 augusti 2010

Stärk knäna om du vill kunna fortsätta löpträna och slippa skador på lång sikt. Så låter rådet från det medicinska centret vid University of Puerto Rico.

Forskarna undersökte hur stabiliteten runt knät påverkades av trötthet. I undersökningen fick 15 personer hoppa och landa på ett ben i fräscht eller utmattat tillstånd, medan forskarna mätte stabiliteten runt knät. Det visade sig t.ex. att de trötthetstecken som löpare kan drabbas av i slutet av en lång löprunda gör knät instabilt och ökar risken för överbelastningsskador.

3 övningar som stärker knäna

  • Enbensböjning: Stå på ett ben. Böj sakta och kontrollerat på knät, medan du sträcker ut armarna och det andra benet framför dig för att hålla balansen. Sträck på knät igen. Upprepa 10–12 gånger, eventuellt med ryggsäck.

  • Enbenshopp: Ställ dig med ryggen mot en bänk eller något liknande. Placera den ena fotens vrist på bänken. Hoppa upp samtidigt som du drar upp ansatsfoten mot höften. Upprepa till utmattning och byt sedan ben.

  • Gående utfallssteg: ett överdrivet långt steg framåt med det ena benet och böj sedan knät på det bakre knät ända ned till golvet. Skjut sedan ifrån kraftfullt med det bakre benet så du tar nästa steg med det benet.

Source #Journal of Strength and Conditioning Research

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: