© Andreas Mikkel

Lera

Lera och vattenpölar längs stigarna gör att du tvingas hoppa åt sidan och kryssa fram i spåret.

12 oktober 2010

Förutom att det blir omväxlande så gör denna träningsform att pulsen garanterat stiger. Dessutom stärks vristerna och sätesmusklerna och balansen blir bättre.

Löpstil

Öka tempot när du närmar dig en vattenpöl. Fortsätt framåt med ett aktiv avstamp och hoppa från sida till sida utan att sänka farten. Växla mellan att ta korta steg och långa sidohopp.

Utrustning

Du kommer garanterat att bli smutsig så vattenpölar och lera är inget bra underlag för dina nya vita löparskor.

Använd i stället gamla träningskläder. Ta fram ett par halvtjocka löparstrumpor som är tillverkade av främst ull. Komplettera med ett par kraftigt mönstrade terrängskor.

Om det är extremt blött och lerigt kan en så kallad gaiter – en slags damask som förhindrar att vatten tränger in i skon – vara praktisk.

Tip Lera och vatten innebär blöta fötter. Välj därför en strumpa av ull. Den värmer även när den är våt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: