© Jakob Helbig

Kan jag löpa på framfoten?

Hur lätt är det att omskola sig från hällöpare till framfotslöpare? Vi tipsar dig om hur du ska göra.

Om du landar tungt på hälen när du löper, så kommer du förr eller senare att få en överbelastningsskada. Det menar anhängarna av framfotslöpning.

Om du nu har lust att pröva den ”naturliga” löpstilen och använda minimalistiska löpskor, så fungerar det heller inte att landa tungt på hälen – det ger garanterat skador eftersom skons hälparti inte är lika dämpande som i vanliga löpskor. I stället bör du landa längre fram på foten. Men att omskola sig till framfotslöpare är långtifrån enkelt. Det krävs teknikträning och en stark vilja att lära sig en ny löpstil.

Om du vill gå grundligt till väga så anordnas det löpkurser i Sverige där tränare instruerar i chi running alt. pose running, som bägge är ”skolor” för framfotslöpning.

En löpkurs rekommenderas, men du kan börja redan nu med att vänja dig vid att landa på framfoten.

Se övningan "100 upp"

Gör så här

Ta kortare steg. Långa steg gör att du landar på hälen.

Luta dig lite framåt och tänk på att sätta ned foten mot marken rakt under kroppen när du landar.

Försök att landa längre fram på foten.

Gör övningen ”100 upp” under dina löprundor. Då övar du dig på att placera foten under kroppen när du landar.

Se övningan "100 up"

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: