© Andreas Mikkel

Is

När man ser en spegelblank is tvekar man oftast att löpa vidare. Men det går faktiskt att löpa med ett naturligt löpsteg.

12 oktober 2010

På isiga underlag hamnar man automatiskt längre fram på foten. Samtidigt undviker man att ta ut löpsteget för mycket och att sparka bakåt med benen.

I stället drar man foten mer uppåt mot rumpan vid frånskjutet. Resultatet blir att löptekniken förbättras eftersom du rör dig enligt instruktionsboken.

Löpstil

Luta dig lätt framåt och löp med korta steg och hög frekvens. Därmed slår du två flugor i en smäll eftersom du automatiskt kommer längre fram på foten och undviker att halka när du landar.

Samtidigt är det lättare att hålla balansen om fötterna skulle glida undan eftersom din tyngdpunkt är riktad åt samma håll som du rör dig.

Utrustning

Bäst träningseffekt får du om du löper i helt vanliga löparskor. Skippa de grovmönstrade terräng- och vinterlöpskorna som passar bäst till snö och lera, men som fungerar sämre på isiga och flacka underlag.

Om du vet att du nästan bara kommer att löpa på is, kan det vara bra att ha med ett par broddar som du kan fästa under sulorna och som ger ett utmärkt fäste på is.

Tips Löper du ofta på isiga underlag kan ett par spikskor vara en bra investering. Och även om du inte löper tekniskt riktigt så löper du i alla fall avslappnat.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: