Gör så här vid akut kramp: Stretcha muskeln och massera den lätt. Drick en halv liter vätska med mineraler och salter. Kör igång varsamt när krampen är borta. © Istock

Hur undviker jag att få kramp?

Jag brukar få kramp ibland i ena vadmuskeln under eller efter mina löprundor. Kan jag göra något för att undvika det?

Många vet säkert hur det känns att få muskelkramp i sätet, vaden eller i baklåret. Kramp kan uppstå under och efter träningsrundan eller ännu värre – vid en avgörande tidpunkt i en tävling då musklerna belastas till det yttersta. Det är i hög grad individuellt hur känslig man är för att få muskelkramp, och forskarna vet inte den exakta orsaken. Men det finns flera saker man kan göra för att förebygga och behandla muskelkramp.

Så undviker du kramp

TRE SÄTT ATT UNDVIKA MUSKELKRAMP

  • Vätska: Se till att dricka bra och ta för vana att dricka ett stort glas vatten till varje huvudmåltid. Komplettera sedan med en halv liter vätska sista timmen före träningen.
  • Stretchning: Stretcha före träningspasset. Om det är i vaden eller baklåret du brukar få kramp, så bör du fokusera på det. Stretcha 15–20 sekunder och upprepa tre gånger.
  • Näringsämnen: Fyll på med mineralerna magnesium (finns i bl.a. fullkornskost, kött, fisk, bananer och nötter) och kalcium (finns i bl.a. mjölk, yoghurt, ost och gröna bladgrönsaker).

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: