© Colourbox

Hur ofta kan man tävla?

Om du vill kan du tävla året runt. Men vill du kunna prestera optimalt bör du dela in tävlingssäsongen i olika perioder.

Hur ofta man kan delta i tävlingar beror mycket på hur lång tävlingsdistansen är. Ju längre sträcka, desto längre tid behövs efteråt för att man ska hinna återhämta sig. Ett maraton kräver oftast 4–8 veckors återhämtning och ett halvmaraton 2–3 veckor, medan det ofta räcker med en veckas återhämtning efter ett 5- eller 10-kilometerslopp. Är man mycket bra tränad återhämtar man sig oftast lite snabbare.

Det är även viktigt att tänka på att inte vara helt stilla under återhämtningsperioden. Se till att hålla igång benen med t.ex. cykling eller simning de första dagarna och börja sedan gradvis att löpträna igen. Se också till att få tillräckligt med sömn och ät mycket proteinrik mat och nyttigt fett från fisk m.m.

Bygg upp en formtopp

Så länge du lyckas återhämta dig tillräckligt bra så kan du tävla så ofta du vill. Men vill du utnyttja din fulla potential kan du göra som elitlöparna och dela in tävlingarna i en eller två perioder per år – t.ex. en på våren och en på hösten. Fördelen med det upplägget är att du kan bygga upp en formtopp inför tävlingsperioden. Formtoppen byggs upp under 8–10 veckor med hjälp av ett antal intervalloch tempopass. Mellan formtopparna passar det bra att köra längre löppass i ett lugnare tempo för att förbättra uthålligheten inför tävlingarna. En formtopp brukar hålla i sig i 3–4 veckor och det passar därför bra att välja korta tävlingssträckor i början och längre i slutet av perioden.

Vad händer sedan?

En bra tävlingsprestation kan faktiskt leda till att motivationen sjunker. Efter att ha uppnått ett mål upplever många en slags tomhetskänsla. Sätt därför upp ett nytt mål – gärna 4–5 månader längre fram – och träna ännu mer målmedvetet inför det.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: