Hur kan jag bli en bättre löpare?

Jag ska springa Lidingöloppet i slutet av september och vill gärna slå min egen tid från i fjol. Hur ska jag träna?

30 augusti 2010 av Jannik Petersen

Löpning handlar om att prioritera så att man tränar det man vill bli bra på. Lidingöloppets tremilsbana går på en rätt kuperad terrängslinga och därför är det viktigt att du kör några tuffa långpass i skogen före loppet.

Försök också att hålla samma löptempo som du planerar att ha under loppet och som gör att du kan förbättra din tid från i fjol. Genomförde du t.ex. Lidingöloppet på 2 timmar och 15 minuter motsvarar det att du löper varje km på 4 minuter och 30 sekunder. För att kapa t.ex. 2 minuter av din tid behöver du löpa varje km på 4 minuter och 26 sekunder.

Rent praktiskt går det till så att du t.ex. lägger in några fyraminutersperioder under dina långpass då du löper i ditt målsättningstempo. Dra ned på tempot emellanåt och löp i ditt normala tempo. Upprepa t.ex. 3 gånger under din första träningsrunda och öka sedan gradvis antalet fyraminutersperioder. För varje vecka kan du lägga till 1–2 löpperioder i ditt målsättningstempo så att du efter 4–5 veckor springer nästan hela långpasset i ditt målsättningstempo.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: