© Colourbox

Hur högt bör målsättningstempot vara?

Jag tränar just nu inför ett maraton och är lite tveksam till vilket målsättningstempo jag bör ha. Kan ni hjälpa mig med det?

Målsättningstempo, alltså det löptempo som man siktar på att hålla varje kilometer, beror dels på sträcklängden och hur bra tränad man är.

Om man föredrar att springa en mil men drömmer om att göra en bra maratontid, kan man testa formen på milen och multiplicera tiden med 4,5 – då får man ett realistiskt förslag på hur snabbt man kan löpa ett maraton om man tränar bra.

Använd detta kilometertempo när du vill löpträna i ditt målsättningstempo. Men kom också ihåg att din form gradvis förbättras bara du tränar flitigt. Passa därför på att lägga in ett nytt löptest på 10 km var 4–5:e vecka och använd resultatet för att anpassa målsättningstempot.

Om du nyligen har börjat löpträna kan du räkna med att bli 30–45 sekunder snabbare per km under de kommande 4–6 månaderna.

Och springer du intervaller en gång i veckan kan du få upp ditt löptempo med ytterligare cirka fem procent.

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: