Hjälp, jag får diarré av att löpa

Efter cirka 20–30 minuters löpning får jag ofta magknip och lös mage – och då gäller det att snabbt som blixten hitta närmaste toalett. Vad beror det på?

Dålig mage är ett utbrett fenomen bland löpare. De många omskakningar som maginnehållet utsätts för tycks spela en avgörande roll – problemet är nämligen inte lika vanligt bland cyklister och roddare.

Man har inte forskat nämnvärt på "idrottsdiarré", men en av orsakerna är sannolikt att du har mat kvar i magsäcken och tarmarna som inte hunnit smältas. När det har skvalpat runt tillräckligt länge måste du stanna.

Om du dricker mycket direkt före träningsstart kan det också vara en orsak, eftersom löpning bromsar upp transporten av vätska från mag-tarmregionen till blodbanan, vilket gör att en mängd vätska ligger kvar och skvalpar omkring.

Vissa livsmedel ska också intas med försiktighet på träningsdagen om mag-tarmsystemet tar extra lång tid på sig att bryta ned det, eller om livsmedlet har en ohälsosam påverkan.

Var uppmärksam på
Livsmedel Problem Lösning
Kaffe Ökar mängden magsyra Drick senast 3 timmar före träning
Mjölk Om du är laktosintolerant Drick senast 4 timmar före träning
Rökt mat Är svår att smälta Ät det senast 6 timmar före träning
Fet mat Är svårt att smälta Ät det senast 5 timmar före träning
Fiberrik mat Tar lång tid att bryta ned Ät det senast 3 timmar före träning
Starka kryddor Är lätt laxerande Ät det senast 4 timmar före träning
Sockerfritt godis Är lätt laxerande Ät det senast 2 timmar före träning

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: