© Jacob Helbig

Sex saker du bör veta om halvmaraton

Ska du springa halvmaraton? Här får du svar på några av de vanligaste frågorna inför ett halvmaratonlopp.

3 april 2014 av Martin Kreutzer og Lasse Lyhne

Om du ska springa ditt första halvmaraton så har du säkert en massa frågor om hur du bäst ska genomföra loppet. Vi har valt ut sex av de vanligaste halvmaratonfrågorna.

1. Hur mycket behöver jag dricka medan jag tränar? En mugg sportdryck var 20:e minut är optimalt. Testa i förväg så att din mage vänjer sig vid den sportdryck som serveras.

2. Hur gör jag för att dricka vid vätskestationerna? Stanna, ta en mugg och drick. Det går snabbt.

3. Hur mycket kläder behöver jag ha på mig? Inte mycket. Många klär sig för varmt. Om det är varmare än 15 grader räcker det med shorts och t-shirt.

4. Vad ska jag äta inför tävlingen? Undvik att experimentera. Om du äter någorlunda nyttigt så brukar det gå bra. Kvällen före kan du äta en rätt lättsmält måltid, t.ex. kyckling och pasta. På tävlingsmorgonen äter du mer lättsmält, t.ex. havregrynsgröt och ljust bröd med marmelad. Drick vatten, juice och ev. kaffe.

5. Hur snabbt ska jag springa i början? Ta det lugnt i början. Ett halvmaraton börjar inte förrän efter 15 km brukar man säga, så spara på krafterna. Om du vet vad du gör för tid på 10 km, så multiplicera tiden med två och lägg på 10–12 min. Det ger dig ett hum om halvmaratontempot.

6. Min tröja skaver mot bröstvårtorna. Vad ska jag göra? Det här är ett vanligt problem för löpare. Ta på dig en åtsittande t-shirt av mjukt syntetmaterial och/eller plåstra bröstvårtorna.

Kom i form till halvmaraton på 12 veckor

Logga in och ladda ned ett komplett halvmaratonprogram med alla de tips och träningsråd som får dig i halvmaratonform på 12 veckor.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: