Halvmarathon
Halvmarathon

Det finns många sekunder att tjäna om man placerar sig rätt i startfållan innan starten går. 

© iStockphoto

Halvmaraton: sex tips som kapar flera minuter av din sluttid

Träningen är avklarad och loppet väntar inom kort. Här är de sista tipsen som hjälper dig att tjäna sekunder och kanske t.o.m. minuter i ditt halvmaraton.

5 september 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

1. Skippa vätskebältet

Om det finns vätskestationer efter banan, så kan du lämna vätskebältet hemma. Den extra vikten försämrar utan tvekan din sluttid.

2. Tajma toalettbesöket

Om du inte går på toaletten innan starten, kommer du att släpa runt på en hel del dödvikt under loppet, och du riskerar också att få stanna vid någon bajamaja längs banan. Se därför till att tajma ditt toalettbesök så att det är avklarat i god tid innan starten går.

3. Placera dig rätt i startfållan

Om du räknar med att kunna genomföra loppet på ca 1 timme och 40 min. så bör du undvika att ställa dig allt för långt bak i startfållan. Då riskerar du nämligen att förlora värdefull tid och mycket krafter på att sicksacka dig fram.

4. Ta inte på dig för mycket kläder

Har du för mycket kläder på dig blir du både tyngre och riskerar att få värmeslag under loppet. Bägge sakerna går ut över sluttiden. En tumregel lyder: klä dig som om det vore 10 grader varmare än det egentligen är.

5. Ta det lugnt i början

Om du har gott om energi kvar efter 15 km så kan du alltid öka farten lite, men om du tvärtom börjar bli rejält trött för att du öppnat för hårt, så finns det inte så mycket att göra – och resten av loppet riskerar att bli en end lång pina. Sträva efter att löpa första halvan av loppet långsammare än den andra.

6. Gena i kurvorna och sök lä

Om vissa delar av banan är extra vindkänsliga, så bör du leta upp en längre (större) löpare och lägga dig i rygg på honom/henne så att du sparar på krafterna. Det finns också många sekunder att tjäna under ett halvmaraton om du genar i kurvorna. Vill du se hur du ska springa i kurvor så kan du kolla in denna video från NYC Marathon 1983 – ett lopp som vanns av Rod Dixon med futtiga 8 sekunder.

Vill du veta mer om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I magasinet får du alla nya rön om träning och inspiration till hur du får ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gör dig mest motiverad att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: