© Colourbox

För lite träning

F&S: Jag har inte tränat så mycket som jag hade tänkt mig. Vad kan jag göra för att kompensera för det? Eller är det bättre om jag undviker att träna för mycket de sista veckorna inför loppet så att jag inte sliter för mycket på kroppen?

22 december 2014

Det kommer högst sannolikt att ge dig bakslag om du tränar för hårt de sista veckorna inför loppet. Problemet är vanligt att ju närmare loppet man kommer, desto större är motivationen för att träna mer för att formen ska bli så bra som möjligt.

Det är dock aldrig bra att överdriva träningen för att kompensera för den bristfälliga insatsen. Om du gör det riskerar du bara att du känner dig trött och omotiverad på själva tävlingsdagen. Och vill det sig riktigt illa kan du dra på dig en överbelastningsskada som gör att du missar hela loppet.

I stället för att träna mer och hårdare gör du klokt i att hålla fast vid den träningsmängd som du har legat på de senaste veckorna och sakta men säkert öka mängden. De sista åtta dagarna inför loppet minskar du dock träningsmängden till hälften. Därmed får kroppen en möjlighet att återhämta sig och ladda batterierna maximalt till tävlingsdagen.

Detta är något av det viktigaste du kan göra för att du ska prestera ditt bästa i loppet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: