Kvinna med håll
© iStock

Håll: så undviker du det

Se här varför du får håll, hur du undviker det och vad du ska göra när problemet uppstår.

14 juni 2017 av Lasse Lyhne

Håll

Håll är en av vetenskapens stora gåtor. Man vet inte varför det smärtsamma hugget i sidan av magen inträffar, och varför det drabbar löpare oftare än t.ex. cyklister. 

Det finns dock flera teorier om vad som orsakar håll. En teori är att håll beror på svaga magmuskler, en annan är att det beror på alla de vibrationer som löpningen medför. En tredje och nyare teori är att risken för håll ökar om magsäcken är välfylld. 

Under alla omständigheter kan håll ge problem när man springer.

Gör så här: 

Sänk farten, fokusera på att andas djupt och rytmiskt och massera ev. bukhålan genom att trycka in ett par fingrar under de nedersta revbenen på den sida där det gör ont.

Så undviker du det på nytt: 

Vana löpare får mer sällan håll jämfört med ovana löpare. Därför minskar risken ju mer du löptränar. Pröva också att träna dina bålmuskler och ät inte senare än tre timmar före löprundan. Var också försiktig med energigeléer och starkt koncentrerade sportdrycker.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: