Läs också

Gasa på - Hur?

Mand i skov, løber spurt, total

Gasa på!

Effektiv träning för dig som har löpt regelbundet i minst ett halvår och som tränar 2–3 gånger/vecka.

Det bästa med att träna progressivt är att det blir lättare att hitta rätt löptempo. Du blir bättre på att känna hur snabbt du springer, hur länge du kan hålla tempot och hur mycket du kan öka tempot utan att bli helt slut. Det är en ovärderlig egenskap både när man tränar och tävlar och det innebär att man kan disponera sina krafter så att man kan öka tempot mot slutet när konkurrenterna börjar att tröttna rejält.

Dessutom är det bra för fysiken på mer än ett sätt:

  • Bättre uthållighet: när du ökar tempot gradvis kommer du att kunna löpa snabbt även när benen börjar bli trötta och slitna. Det förbättrar uthålligheten i musklerna så att du kan löpa längre sträckor.

  • Snabbare ben: de snabba avsnitten då du löper snabbare än normalt förbättrar koordinationen och vänjer kroppen vid ett högre löptempo.

  • Bättre kondition: när du anstränger dig så belastas lungorna och cirkulationssystemet. Det förbättrar syreupptagningsförmågan och konditionen.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: