Fem vanliga löparmisstag

Många löpare rör sig på ett ofördelaktigt sätt när de springer. De tar för långa steg, drar upp axlarna för mycket eller gör något annat fel. Det går ut över löpglädjen och farten samt ökar skaderisken.

19 april 2011 av Bjarke Kobberø

Det är dock lätt att åtgärda. Häng med när vi hjälper dig att analysera din löpstil – och få de tips och anvisningar du behöver för att komma till rätta med dina eventuella problem.

Nedsjunken hållning Om du sjunker ihop i höften och ”blir sittande” när du löper kan inte benen jobba optimalt. Det suger kraften ur kroppen och innebär att energidepåerna töms snabbare.

För långa steg Långa, tunga steg ger ett studsigt steg där en massa energi går åt till att föra kroppstyngden upp och ned i stället för framåt. Samtidigt överbelastas knäna om stegen är för långa.

Se här vad du kan göra för att få en perfekt löpstil

Huvudet lutar Tittar du uppåt eller nedåt kommer rörelsen att fortplanta sig till resten av kroppen, vilket gör att andra muskler tvingas kompensera för huvudets position. Det kan ge värk i både axlar och nacke.

Felaktig armföring Överdrivet böjda armar som pendlar framför kroppen gör att löpstilen påverkas negativt. Ev. vridningar i överkroppen motarbetar benens framåtdrift. Spända armar och händer kan ge värk.

Foten framför kroppen När foten sätts ned mot marken för långt framför kroppen så ger det en kraftig stötchock upp till knät. Samtidigt bromsas framåtdriften när foten rullar framåt och det tar längre tid att avveckla löpsteget.

Därför bör du träna på löpstilen

  • Skaderisken minskar

  • Löpekonomin förbättras

  • Du får mer fart i benen

  • Löpglädjen ökar

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: