Fem goda råd: Redo för löpning igen

Snart är våren här igen och det är dags för många sköna löprundor utomhus. Här är fem goda råd för dig som snabbt vill komma i form igen.

Redo för löpning igen

Efter ett långt vinteruppehåll kan det vara svårt att komma i gång och löpträna igen. Vi hjälper dig med fem goda råd som gör att du kan återfå formen:

1. Skriv in träningen i kalendern Om du har hunnit vänja dig vid att inte prioritera din träning, kan det vara svårt att få plats med ett eller flera träningspass i ditt fullspäckade veckoschema. Men det är inte omöjligt om du tar fram kalendern i tid och skriver in veckans löprundor. Då blir de snart en fast rutin.

2. Träna varierat Det är betydligt roligare att löpträna om träningspassen är omväxlande – både när det gäller distans och tempo. Dessutom finns det inget mer motiverande än att känna hur kroppen blir starkare och starkare. Det är bakgrunden till att det redan första veckan finns med både styrketräning och lite intervaller i programmet. Men det gäller att inte köra för hårt i början. I synnerhet om man är ovan vid att träna intervaller så gäller det att ta det lite lugnt.

3. Ät dig snabb och stark Undvik att äta en större måltid de sista timmarna innan du ska träna. Det är bättre att vara lite hungrig än att magen känns stinn och orolig. Ät ev. en banan strax före löprundan om du behöver lite energi – eller ta en kopp stark espresso om du känner dig trött. Efter träningen är det desto viktigare att äta något för att återfylla energidepåerna i musklerna och för att sätta fart på återhämtningen. Måltiden kan bestå av något så enkelt som en fullkornssmörgås med ett köttpålägg.

4. Belöna dig själv Ibland kan det behövas lite nya träningsprylar för att träningsglöden ska tändas igen. Ett par nya löparskor, en snygg löparjacka eller en ny gps-klocka kan vara precis det som behövs.

5. Avslöja dina mål Berätta om dina löparambitioner för arbetskamrater, vänner och familj och känn deras stöd. När du har lagt korten på bordet och satt upp ett konkret mål, så har du något att leva upp till – och då finns det ingen väg tillbaka.

Få löp- och styrketräningsprogram till vårsäsongen Logga in som prenumerant här och få ett fyra veckors kombinerat löp- och styrkeprogram som gradvis och effektivt ger dig en perfekt start för resten av säsongen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: