Få koll på din löpstil – på nolltid!

Vill du löpa snabbare, effektivare och undvika skador? Läs i så fall vidare här för just nu kan du få en av de mest avancerade löparprylarna på marknaden tillsammans med Aktiv Träning.

16 mars 2017 av Redaktionen

Vår så kallade löpstil – alltså sättet vi löper på – har fått mycket uppmärksamhet senaste åren. Stilen påverkar hur snabbt och hur effektivt vi löper, och hur mycket löpningen belastar kroppen. Det finns därför många bra skäl till att optimera löpstilen, men detta kan samtidigt vara svårt att göra utan en erfaren löptränare som håller koll på dig och hela tiden rättar dig. 


Med introduktionen av det nyutvecklade SHFT-systemet blir allt dock mycket enklare. SHFT är en elektronisk version av den erfarna löptränaren. Den lilla, platta, vita sensorn ser kanske inte mycket ut för omvärlden, men det ska man inte låta sig luras av. Bakom det oskyldiga yttre gömmer sig ett litet hårdvarumonster, som utför 12 000 mätningar per sekund och beräknar nio olika löpningsparametrar. All data lagras i mobilen, och via SHFT-appen får du utförliga analyser om din löpstil och en inblick i om den utvecklar sig i rätt riktning, liksom du får input till hur du ska förändra din löpstil.

Den första versionen av SHFT lanserades i fjol och tog löpbranschen med storm. Den rosades i Runners World och fick höga testbetyg i flera medier – bland annat i Aktiv Träning.

Aktiv Träning har nu inlett ett samarbete med SHFT och kan därför erbjuda dig SHFT 1 till ett helt unikt pris – innan alla andra kan få tag i den. Läs mer om erbjudandet här.

SHFT ONE hjälper dig att förbättra din löpstil medan du löper.
SHFT ONE hjälper dig att förbättra din löpstil medan du löper.

Detta mäter SHFT ONE

Frekvens
Hur många steg tar du i minuten? Många löpare löper med för låg frekvens. Det ger tunga, långa steg som belastar kroppen onödigt mycket.

Landningsvinkel
Vilken vinkel har foten när den sätts ned i marken? Landningsvinkeln ger en mer nyanserad bild av din landningsposition.

Frånskjutsvinkel
Vilken vinkel har foten i det ögonblick då du skjuter ifrån från marken? Den optimala frånskjutsvinkeln gör att du skjuter ifrån med mesta möjliga kraft.

Kontakttid
Hur lång tid är foten i marken vid varje löpsteg? Du tar massor av steg under en löprunda, och även en liten förbättring av kontakttiden på några få millisekunder kommer att resultera i mycket snabbare löptider.

Svävtid
Hur lång tid svävar du i luften mellan varje löpsteg? Som löpare vill du gärna ha kort kontakttid och en lång, framåtriktad svävtid.

Steglängd
Hur långa steg tar du? Steglängden beror på benlängd, styrka, smidighet och på hur snabbt du löper. Löper du med för långa steg kommer du oftast att landa på hälen med benet sträckt framför dig. Det innebär att du bromsar in vid varje steg samt belastar benen onödigt mycket.

Landningsposition
Landar du på hälen, mittfoten eller framfoten? Många löpare tjänar på att flytta fram landningspositionen på foten för att få ett effektivare löpsteg.

G-Landning
Hur mycket kraft landar du med varje gång foten sätts ned i marken? Kan du minska din s.k. G-landning i förhållande till din fart, så kommer belastningen på kroppen att minska.

Och slutligen mäter den självklart också din hastighet.

Unikt erbjudande
JUST NU kan du få det internationellt rosade SHFT-löpträningssystemet tillsammans med 12 nr av Aktiv Träning för bara 599 kr (normalpris för SHFT-systemet är 1 199 kr). Optimera din steglängd, kontakttid med underlaget, landningsvinkel m.m, medan du löper. SHFT utför 12 000 mätningar per sekund och SHFT-rösten guidar dig i realtid i dina hörlurar. Klicka här för att komma till erbjudandet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: