© Jakob Helbig

Det bästa tempopasset

Leta upp en sträcka som ger dig möjlighet att löpa snabbt utan avbrott.

16 september 2010 av Bjarke Kobberø

Det ska helst inte finnas några trafikljus eller liknande hinder på vägen. Det är också bra om löprundan ligger i närheten av din bostad så att det är enkelt för dig att upprepa tempopasset och använda det som ett formtest. För att kunna jämföra dina resultat är det viktigt att det är exakt samma bana och samma förhållanden som råder.

Siktar du på att göra en bra tid bör du löpa på en flack asfaltssträcka utan kurvor. För att minska belastningen på kroppen bör du dock välja att löpa på grus.

Leta helst också upp en sträcka med få backar och kurvor. En omväxlande bana gör att belastningen på kroppen inte blir så ensidig.

Har du ett planerat in en viss tävling som årets stora mål är det bra att välja en runda som liknar tävlingsbanan. Om det är ett småkuperat lopp du tränar för bör även träningsrundan vara kuperad osv.

Det finns mycket att vinna, både fysiskt och mentalt, på att pressa sig maximalt under en löpsträcka som liknar den bana som du ska tävla på senare. Det stärker både självförtroendet och förbättrar formen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: