Dessa saker bör du som löpare göra dig av med – och dessa bör du använda lite mer

Vi har sammanställt en lista med fyra saker som alla löpare bör göra sig av med och fyra saker som löpare bör behålla och använda lite oftare.

7 februari 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

Fyra saker som du gärna kan göra dig av med 

1. Gamla löpskor. Även om de känns sköna, så bör löpskor som regel bytas ut efter max 100 mils löpning för att minska skaderisken när stötdämpningen blir sämre.

2. Bomullsstrumpor. Skippa tjocka tubsockor som lätt blir fuktiga när du löper, och som därmed kan ge både skavsår och blåsor.

3. Gamla plastvattenflaskor. När plasten i vattenflaskan börjar se sliten ut finns det med stor sannolikhet en massa pyttesmå rispor i den där bakterier kan ansamlas.

4. Finisher t-shirts. De tröjorna är ofta av dålig kvalitet, och storleken samt passformen är heller inte alltid perfekt. Lämna in dem för återvinning och använd löparkläder av hög kvalitet i stället.

Fyra saker som du bör behålla och använda lite oftare

1. Brun såpa. Fyll en fryspåse med brun såpa och ta en påse till utanpå. Lägg in den i frysen, och du har en perfekt ispåse som du kan använda till småskador.

2. Skumrulle. Lindra värken i musklerna genom att massera dem med en s.k. foam roller. Blodgenomströmningen ökar och muskelvärken minskar. Skumrullarna kan också förbättra musklernas elasticitet och därmed göra dem mer flexibla och mobila.

3. Solkräm. Löpare och andra fysiskt aktiva ligger mer i riskzonen för att få hudcancer, och det är därför viktigt att du smörjer in dig rejält och i god tid innan långa träningspass på sommaren.  
4. Hi-viz/ljus. Du behöver inte nödvändigtvis se ut som en vägarbetare i gul väst när du är ute och springer i mörkret, men se alltid till att ha på dig high viz-kläder eller andra reflexer så att du syns bra. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: