Struntar du i att äta och dricka och går direkt ut och jobbar i trädgården i dina svettiga löparkläder? Ja, då gör du faktiskt det värsta tänkbara för din kropp.

De fyra värsta sakerna du kan göra efter en löprunda

Det du gör direkt efter löprundan är avgörande för om du får ut optimalt av träningen, eller om du ökar risken för skador och sjukdom.

6 juni 2017 av Lasse Lyhne

1. Du behåller dina svettiga kläder på dig

När du just avslutat löprundan är du varm i hela kroppen och då är det lätt att bli stående i sina svettiga löparkläder och småprata med löparkompisarna, eller köra i gång med andra göromål.
Problemet är att så snart värmeproduktionen från löprundan upphör, så blir du snabbt nedkyld och detta förvärras ytterligare om dina kläder är blöta av svett. Kalla muskler är mer spända och återhämtar sig långsammare. Och eftersom ditt immunförsvar är försvagat direkt efter en hård träningsrunda, så riskerar du också att dra på dig en förkylning eller annan slags infektion.

Se därför till att byta ut din blöta tröja mot en torr, och ta på dig en tunn jacka som kan hjälpa dig att utestänga vinden.

2. Du glömmer att dricka

Även om det är kyligt ute så svettas du upp emot 1,5–2 liter i timmen när du löper. Den vätskeförlusten behöver du återställa så snabbt som möjligt. Lyckas du inte med det, så går det både ut över återhämtningen och ditt allmänna välbefinnande. Drick en halv liter vatten direkt efter träning, och fortsätta att dricka så att du totalt sett dricker 50 procent mer vätska än du har förlorat.

3. Du glömmer att äta

Direkt efter löprundan är kroppen extra mottaglig för att återuppfylla de kolhydratdepåer som är uttömda. Kom därför ihåg att fylla på med extra mycket kolhydrater direkt efter träning. Ett enkelt sätt att göra det på är att dricka en halv liter chokladmjölk, vilket även innehåller vätska och protein. Detta är särskilt viktigt om du tränar varje dag.

4. Du börjar påta i trädgården eller ägnar dig åt något annat kroppsarbete

Det här är den perfekta ursäkten för att slippa påta i trädgården. Det är nämligen alldeles för riskfyllt att kasta sig över tungt kroppsarbete efter en lång och hård löprunda. Muskler, leder och senor är slitna och belastar du dem ytterligare genom att exempelvis gräva i trädgården, flytta åt en kompis eller hugga ved, så riskerar du att få ryggskott eller skada dig. Allra värst är det om du kör igång med en aktivitet som du inte är van vid. Undvik t.ex. att lira en intensiv fotbollsmatch med kompisarna.

Tyvärr är dammsugning, en sväng med gräsklipparen och andra lågintensiva göromål istället bra saker eftersom de fungerar som aktiv återhämtning.


Vill du också prestera ditt bästa under löprundan, så kolla in vårt erbjudande med det unika och välkända SHFT-systemet. Det mäter din löpstil i detalj och ger dig snabb och bra feedback till hur du ska göra för att bli en bättre löpare samtidigt som du håller dig skadefri.  


Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: