Man löper på gräs
© iStock

Därför ska du variera underlag när du springer

Snabbare tempo och högre förbränning är inte de enda fördelarna med att variera underlag ...

5 april 2017 av Lasse Lyhne

Det finns många bra skäl till att löpträna på olika underlag. 

Förutom att det är bra för mo­ti­va­tionen och löpglädjen att träna i olika miljöer, så är det också ett bra sätt att förebygga skador.

Mindre skaderisk 

Löpning är en mycket monoton rörelse, och därför blir belastningen på kroppen också mycket ensidig. 

Genom att variera underlag så varierar du också din löpstil och därmed blir det skonsammare för kroppen. Det handlar alltså inte så mycket om att löpa på mjuka underlag som att löpa på olika underlag.

Din löpstil får dessutom ett lyft om du varierar underlag. 

Hala underlag, t.ex. leriga stigar, snö eller is, gör att du tvingas löpa med hög stegfrekvens och att du automatiskt landar längre fram på foten. 

Ojämna underlag förbättrar dessutom stabiliteten i fotleder, knän och höfter samtidigt som koordinationen förbättras. Om du tränar inför ett visst lopp så bör du främst löpträna på tävlingsunderlaget.

Försök att löpa minst ett pass i veckan på stigar eller gräsmattor.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: