Därför bör löpare äta choklad

Choklad brukar i vanliga fall uppfattas som syndigt gott, men så behöver det inte alltid vara. Särskilt löpare har många skäl att äta choklad.

14 februari 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Choklad är definitivt något man kan unna sig, särskilt om man är löpare. Att äta choklad medför nämligen flera hälsovinster – och dessa har löpare extra mycket nytta av. 

Choklad håller dig i form 

En studie från University of L’Aquila i Italien visar att två veckors intag av 100 gram mörk choklad per dag gjorde att ett antal försökspersoner fick lägre nivåer av insulinresistens, jämfört med de som åt vit choklad. 

Insulinresistens innebär att kroppens förmåga att reglera blodsockret är nedsatt, vilket i sin tur kan leda till viktökning och typ 2-diabetes. 

Choklad sänker blodtrycket

Om du får i dig så lite som 30 kcal via mörk choklad per dag, så kan det sänka ditt blodtryck. Det visar en studie utförd i Tyskland vid University Hospital of Cologne. 

Där fick två försöksgrupper äta 30 kcal i form av antingen vit eller mörk choklad. Gruppen, som åt vit choklad, uppvisade inget resultat överhuvudtaget, medan den grupp som åt mörk choklad sänkte sitt systoliska blodtryck med tre poäng. 

Choklad minskar din risk för hjärt-kärlsjukdomar

Antioxidanterna i mörk choklad är bra för hälsan på flera sätt, bland annat så sänker de kolesterolvärdet och verkar antiinflammatoriskt. Därmed kan mörk choklad bidra till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. En studie visar t.ex. att det bara är äpplen som innehåller mer antioxidanter per 100 gram än mörk choklad. 

Mörk kvalitetschoklad kan alltså vara bra om du som löpare vill kunna reglera ditt blodsocker optimalt när du tränar, och för att du ska hålla hjärtat i toppform så att du kan fortsätta löpträna för fullt. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: