© Colourbox

Kom i gång och spring

Ta på löpskorna och börja löpträna. Vi har gjort det superlätt för dig att komma i gång. Här får du träningsprogram och bra tips om motivation, utrustning och kost.

8 april 2013

Drömmer du om att komma i gång och springa? I så fall ska du börja nu.

Vi ger dig en flygande start på ditt nya liv som löpare. Vi hjälper dig att undvika alla nybörjarmisstag, gör enformiga löprundor till omväxlande träningspass, och fungerar på det hela taget som din nya virtuella träningskompis som kommer med värdefulla tips när du som mest behöver det.

Skador, motivationsbrist eller för hård träning är nybörjarlöparens värsta fiender – och det gäller oavsett om man aldrig har löpt förut eller om det bara var länge sedan man senast snörade på löpskorna.

Träna med mobilen på armen

Överbelastningsskador uppstår som regel när man är för ivrig och vill komma i toppform på nolltid. Det tar tid att bygga upp konditionen och bli en löpare. Vårt träningsprogram hjälper dig att komma i form på rätt sätt.

Många tränar både för ofta och för hårt när de plötsligt ändrar livsstill från soffpotatis till löpare. Om man tränar på fel sätt kan de första träningspassen bli tråkiga upplevelser som gör att man tappar lusten att fortsätta träna. Men så behøver det lyckligtvis inte vara. Löpning ska vara en aktivitet som du ser fram emot och som ger dig frisk luft omväxlande träning och många härliga upplevelser.

Att snabbt bli uttråkad är också vanligt bland många nybörjare. Som tur är finns det många bra sätt att lösa det problemet med. Vi tipsar dig om de bästa.

Logga in och hämta hela artikeln inklusive ett komplett träningsprogram som gör dig till en 5 km-löpare på bara 5 veckor.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: