3 dåliga ursäkter

Så här besegrar du dem.

11 maj 2010

Jag är ingen löpartyp

Alla kan springa. Möjligen ser det inte lika atletiskt ut som när Mustafa ”Musse” Mohamed ökar takten, men det är inte heller nödvändigt. Din hälsa blir i alla fall överlycklig över att du försöker. Du har säkert kutat omkring som barn, och även om benen blivit längre sen dess och du kånkar på betydligt fler kilo, har din kropp inte glömt hur man gör. De motoriska löpmönstren ligger sparade i ryggmärgen, färdiga att tas i bruk vilken dag som helst.

Jag har inte tid

Löpning är världens mest tidseffektiva motionsform. Du har ingen transporttid till något gym, utrustningen tar mindre än 2 min. att få på sig, och du är inte beroende av andra. Och helt ärligt, vem hittar inte 8–16 min. för sig själv 2 gånger i veckan? Så lite räcker faktiskt första månaden med vårt program. När du har kommit igång med löpträningen kan du få ett effektivt träningspass som håller dig smal och frisk genom att springa 20 minuter 3 gånger i veckan.

Löpning är tråkigt

Ja, det är det, om du alltid springer samma runda, i samma tempo och med ljudet av din andhämtning som enda sällskap. Som tur är behövs det inte mycket för att hotta upp rundorna. Spring gärna i snabbt tempo, gör impulsiva fartlekar och hitta nya vägar. Spring med musik i lurarna eller hitta en löparkamrat att prata med.

Sida 3: En bra början med rätt utrustning

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: