Bli en bättre löpare med styrketräning

Styrketräning är effektivt om man vill hålla igång löpkapaciteten under vintern. Genom att stärka musklerna kan du både förebygga skador och bli en bättre löpare. Och det gäller oavsett om du är en erfaren löpare eller nybörjare. Här är sju enkla styrkeövningar för löpare.

21 november 2012

Är du en person som ofta drabbas av löparskador, så kan du passa på att "löpträna" hemma i vardagsrummet i vinter. Genom att stärka kroppens viktigaste muskler, så minskar risken för skador och långa träningsuppehåll.

Om du aldrig har löptränat förut, eller om det var några kilo sedan du tog på dig ett par löpskor senast, så är våra sju effektiva övningar också en bra investering. Många nybörjare råkar ut för överbelastningsskador och tappar tron på att de kan löpa. Men genom att förebereda kroppen inför löpsäsongen – och ta det lugnt under vårens första löprundor – kan du slippa skador. För att bygga upp löpformen krävs både tålamod och långsiktig planering.

Det behövs inga dyra redskap för att göra övningarna. Två golvtrasor och ett gummiband är allt som behövs för att stärka löpmusklerna. De sju övningarna som förebygger allt från löparknä till benhinneinflammation hittar du här.

Övningarna hittar du här Logga in här under och se de sju övningarna som gör dig till en bättre löpare.

Har du inget login kan du snabbt och gratis registrera dig som användare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: