© Colourbox

Bli en bättre löpare

Läs om hur du blir en bättre löpare under dygnets 23 timmar då du INTE löptränar.

2 december 2014 av Peter Bollerup Andersen.

Du blir självklart en bättre löpare bara du tar på dig löpskorna och ger dig ut och tränar. Men din löpkapacitet kan också förbättras under den tid av dygnet då du inte tränar. Löper du t.ex. en timme en dag så har du fortfarande 23 timmar på dig att förbättra formen ytterligare.

Använd en träningsdagbok: För att bli en bra löpare är det viktigt att du stannar upp ibland och utvärderar din löpträning. Utvecklas din löpkapacitet, känner du dig uttråkad eller löper du för snabbt? För att hålla koll på det är en träningsdagbok ett bra verktyg. I den kan du t.ex. registrera distans, tempo, puls, eventuella skador och hur du upplever att din löpning fungerar. Det ger dig en bra överblick så att du kan planera din fortsatta löpträning.

Håll igång under återhämtningsfasen: Det är viktigt att du får en chans att återhämta dig efter dina löprundor så att musklerna får möjlighet att bygga upp sig och bli starkare igen. Kroppen är nämligen konstruerad så att den bygger upp sig under återhämtningsfasen till en nivå som är bättre än före träningspassen. Denna princip kallas på fackspråk för superkompensation. En del löpare har dock en tendens att vila lite för mycket. Studier visar att personer som har sprungit en runda blir allt för passiva resten av dagen. Du kan gärna ta en promenad eller använda trapporna i stället för hissen även efter att du har sprungit en runda.

Ladda ned PDF:en nedan och få åtta andra råd om hur du blir en bättre löpare under de timmar då du inte ägnar dig åt löpning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: