Supereffektiv träning: så snabb blir du av backlöpning

Skippa din monotona löprunda nästa gång du ska ut och springa och lägg in lite backträning i stället. Det är både roligt och motiverande – och inte minst mycket effektivt. Fortsätt läs och få en utförlig guide om backlöpning.

Lägg in ett par backar eller stigningar under din nästa löprunda och få maximalt utbyte av din träning.

Backlöpning

är en utmärkt träningsform på många sätt. Förutom att konditionen förbättras så ökar uthålligheten och löpekonomin (även kallad bränsleförbrukningen) förbättras. Kort sagt: backlöpning gör dig till en mycket bättre löpare.

Förslag på backträning Det finns en rad olika sätt att träna i kuperad terräng. Här är ett förslag på en specifik form av backlöpning:

Fartlek

Gör så här: Den här metoden är både omväxlande och effektiv. Spring snabbt när du kommer till en uppförsbacke, men ge inte full gas första gångerna. Öka farten gradvis så att du orkar hålla tempot uppe.

Effekt: Konditionen och snabbheten tränas liksom förmågan att mentalt kunna tackla de stigningar som dyker upp under löprundorna.

Repetitioner: Om du är nybörjare bör du nöja dig med 2–4 reps i början. För erfarna är 6–12 reps lagom. Gå sakta fram och öka inte antalet för mycket för varje vecka.

Logga in här och få hela guiden om backlöpning Se bland annat hur du kan jobba med din löpteknik i backarna och ta del av ytterligare fyra roliga och effektiva sätt att träna i backarna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: