Hur blir jag bättre på utförslöpning?

Jag älskar att springa i backar och jag gillar kuperade terränglopp som t.ex. Lidingöloppet. Jag brukar dock alltid tveka när jag ska springa utför. Hur ska jag göra?

Backlöpning är en mycket effektiv träningsform som kan få formkurvan att stiga rejält. Men det krävs att man är fokuserad på tekniken.

I uppförsbackar ska du försöka att överdriva dina knälyft och lyfta benen högt samtidigt som du pendlar kraftfullt med armarna. I nedförsbackar ska du framför allt tänka på att släppa bromsen. Det låter enkelt, men det krävs en hel del träning.

Tre bra tekniktips

  • FRAMÅTLUTAD. Många har en tendens att luta sig bakåt när de springer utför. Försök i stället att luta dig framåt så att du hamnar vinkelrätt mot backen – ungefär som när du åker skidor.
  • RULLA UTFÖR BACKEN. Titta snett nedåt och föreställ dig att det är backen som gör jobbet åt dig och att dina ben bara följer med – utan att bromsa.
  • TYNGDPUNKT. Precis som när du springer uppför en backe ska foten sättas ned mot marken under din tyngdpunkt. Löp med korta, snabba steg.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: