© Valling.com

Backlöp - Hur ofta?

Backträning är perfekt om du vill bli starkare under vinterperioden. Eftersom träningsmetoden är så effektiv passar den utmärkt att köra även under resten av året.

28 september 2011

Många elitlöpare tränar backintervaller under vintern. Det ger dem den nödvändiga hållbarhet och styrka i benen som hehövs för sommarens snabba intervallpass och tävlingar.

Även om du inte tillhör eliten har du nytta av att löpa backintervaller 1–2 gånger i veckan under 6–8 veckor av vinterhalvåret. Dra sedan ned på backintervallerna till ett pass var 14:e dag under perioder då du kör mycket banintervaller eller tävlar.

Om du inte tränar riktigt så målmedvetet kan ett backpass i veckan vara precis det du behöver för att sätta krydda på träningen och komma i form till våren. Om du t.ex. ska delta i ett kuperat motionslopp så är det bra att köra backintervaller som liknar loppets banprofil när det gäller både längden och lutningen på backarna. Kom ihåg att även träna på att löpa i utförsbackar eftersom du kan tjäna mycket tid på att ta dig snabbt ned, samtidigt som du slipper få allt för mycket träningvärk i benen dagarna efter en tävling.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: