© Colourbox

Är trappträning effektivt?

Jag åker ofta förbi en friidrottsarena och ser löpare springa i trapporna på läktarna. Varför?

Löpning i trappor ökar styrkan i benmusklerna och man blir både uthålligare och snabbare.

Elitlöpare har i åratal använt trappträning som ett viktigt inslag i sin träning, men också motionslöpare kan ha stor nytta av att springa uppför trappor.

För en löpare kan trappträning jämföras med vanlig styrketräning på gym. Bägge träningsmetoderna går ut på att öka styrkan i sätet, låren och vaderna och därmed ge ett kraftfullare frånskjut.

Med starka muskler kan man dels löpa längre sträckor innan man blir trött, dels blir man snabbare eftersom man orkar hålla ett högre tempo.

Som med all annan träning är det viktigt att öka trappträningen långsamt. Börja t.ex. med att lägga in lite trappträning i samband med dina vanliga löprundor. Se till att värma upp ordentligt och löp fyra gånger uppför 100 trappsteg i en utomhustrappa som inte är så brant. Eller avsluta löprundorna med att löpa uppför trapporna till femte våningen om du bor i ett hyreshus. Gör fyra repetitioner och gå lugnt ned så att du samlar kraft till att löpa snabbt uppför trapporna. Efter en månad kan du eventuellt köra två trappträningspass i veckan.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: