5 tips för att behålla motivationen

Här följer fem effektiva tips som gör att du lyckas få ut max av den tuffa tempoträningen.

16 september 2010 av Bjarke Kobberø

Tempoträning är en effektiv träningsform. Men som ofta är fallet när det gäller effektiva träningsformer så är det också mycket tufft. Tempoträning ställer höga krav på mental styrka och förmågan att kunna pressa sig själv. Lyckas man inte med det får man inte ut lika mycket av träningen.

  • Dela upp löppasset i mindre delar. Fokusera på att hålla tempot fram till nästa gathörn, nästa km, eller vad som nu fungerar bäst för dig. En gps-mottagare kan hjälpa dig att hålla rätt tempo.

  • Fokusera på positiva saker och upprepa dem för dig själv. T.ex. ”Jag håller tempot”, ”Jag svävar fram”, eller vad som nu ger dig rätt sinnesstämning. Undvik negativa tankar som att du är trött; då ökar risken att du blir det!

  • Lura dig själv genom att säga ”Bara 2 minuter till”. När de 2 minuterna har gått lägger du till 2 minuter till. Och vips så är tempopasset slut.

  • Tänk på hur mycket du får ut av löppasset. Det är dessa träningspass som är riktigt effektiva för din form. Fokusera på att det är just de här tuffa passen som gör att du spränger nya gränser och sätter nya rekord.

  • Lova dig själv en belöning i form av ett glas vin, en chokladkaka eller liknande om du genomför ett tufft tempopass.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: