Läs också

Utfallssteg

Utfallssteg

Låt snacket styra tempot

Man behöver inte använda pulsmätare för att hålla rätt träningstempo. Klicka på videon och se hur det ska låta när du pratar i olika träningsintensiteter.

Lusten att prata när man tränar avtar automatiskt då pulsen stiger. Ja, snacket kan faktiskt ersätta avancerad pulsmätning. Det räcker med att öppna munnen för att hitta rätt tempo.

Video: Hitta rätt träningspuls med hjälp av rösten

Det krävs dock en del träning och därför har vi valt ut fyra videoklipp till dig, så att du kan se och höra hur snacket låter vid de olika intensiteterna.

### 60–70 % av maxpuls

60–70 % av maxpuls

Så låter det: Alla stavelser hörs. Talet flyter också och du får i dig tillräckligt med luft för att orka föra ett normalt samtal.

Så hårt tränar du: Mycket lätt träning. Andningen är knappt påverkad och pulsen är bara lite högre.

Passar till: Lätt återhämtningsträning, uppvärmning och nerjoggning samt långsamma långpass.

### 70–80 % av maxpuls

70–80 % av maxpuls

Så låter det: Orden har fortfarande en innebörd, men andetagen är lite tyngre. Du orkar dock fortfarande snacka med din kompis.

Så hårt tränar du: Medelhårt. Du börjar få det kämpigt, men det är fortfarande under kontroll.

Passar till: Uthållighetsträning. Förmågan att hålla tempot uppe under lång tid förbättras.

### 80–90 % av maxpuls

80–90 % av maxpuls

Så låter det: Orden kommer stötvis mellan dina tunga inandningar. Du klarar bara av att prata i korta meningar.

Så hårt tränar du: Hårt. Du har det jobbigt, men det är ändå hyfsat kontrollerat. Andningen är djup och tung och du vill helst inte prata med någon.

Passar till: Tempoträning. Tempot är rejält uppskruvat och både konditionen och uthålligheten tränas.

### 90–100 % av maxpuls

Så låter det: Det är bara ett tränat öra som kan urskilja orden i ditt ansträngda flåsande. Du klarar bara av att få fram något enstaka ord, men det är också allt.

Så hårt tränar du: Mycket hårt. Du ligger på gränsen till vad du klarar av och du orkar inte prata. Andningen är häftig och musklerna fyllda med mjölksyra.

Passar till: Korta tävlingar, intervallträning och fartlek. Supereffektiv konditionsträning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: