Läs också

Del 1: Burpees

© Scanpix

Lär av våra idrottsstjärnor och guldmedaljörer i vinter-OS

Vinter-OS samlar många av de bästa idrottarna i världen. Vi tittade in i träningslokalen för att ta reda på hur de gör för att komma i toppform och prestera sitt bästa. Här får du deras tre bästa tips.

22 januari 2014 av Thomas Reckmann

Sverige tillhör som bekant den världseliten när det handlar om vintersport. Aktiv Träning har träffat några av våra största medaljhopp för att höra vad de gör för att komma i toppform och prestera sitt allra bästa på just rätt dag.

Vi bad dem dela med sig av sin träning och komma med några bra tips som också motionärer kan använda – oavsett om de utövar vintersport eller inte.

Längdskidåkaren Marcus Hellner Marcus Hellner vann dubbelt OS-guld 2010 genom att vinna både tremilen och stafetten. 2011 blev han världsmästare i sprint. Och i årets OS har han vunnit guld i stafett och silver i skiathlon. Hittills. För ännu återstår många dagar av de olympiska spelen i Ryssland.

Mål: Bättre kondition Min metod: Hårda intervaller Inför tävlingssäsongen blir det mycket mängdträning och när sedan tävlingarna närmar sig är intervallerna viktiga. Ett av de tuffare passen är femminutersintervaller i backe med ett par minuters vila mellan varje. För att hålla hög kvalitet genom hela serien brukar det bli sex upprepningar.

Mål: Bättre teknik Min metod: Video Längdskidåkning handlar mycket om teknik, att ha balans och utnyttja tyngdöverföringen. Det är små detaljer som gör att jag hittar det rätta flytet som ger tryck mot skidorna och minskar energiläckaget. Jag försöker alltid att tänka på tekniken, t.ex. under intervallpassen. Det är då farten är hög som tekniken måste fungera. Ett bra sätt att jobba med tekniken är att bli filmad och se och analysera vad som kan bli bättre.

Mål: Ökad styrka Min metod: Tunga lyft Under uppbyggnadsperioden tränar jag med skivstångsövningar som frivändningar och benböjningar ett par gånger varje vecka i serier om 3 x 5–6 upprepningar. Fokus ligger på att jobba med bålens muskler genom hela rörelsen. Det ger bra åkstabilitet i kroppen.

Ta också del av tre bra tips från dessa elitidrottare: Slalomexperten André Myhrer Skidskytten Carl-Johan Bergman Skridskoåkaren Johan Röjler Ishockeyspelaren Jimmie Ericsson

Logga in som prenumerant och se alla OS-stjärnornas bästa tips

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: