Tour de France: Från snigelfart till turbofart

Sedan premiärupplagan av Tour de France 1903 har världens största årliga sportevenemang gått igenom en megastor förvandling. Men en sak finns kvar: De omänskliga inslagen.

2 juli 2014 av Joakim Jakobsen.

Då klungan med cyklister i Tour de France 1978 för första gången bestämde sig för att strejka pga. de tuffa förhållandena, sa tourens tävlingsledare Jacques Goddet följande klassiska citat:

”Tour de France är och förblir Tour de France. Det är nödvändigt att behålla de omänskliga inslagen i touren. Det är nödvändigt med överdrifter.”

Så har det alltid sett ut i touren. Så var det i början av 1900-talet då cyklisterna gav sig ut på 40 mil långa etapper med cyklar och packning som vägde 20–30 kilo. Och så är det i nutidens tävlingar där cyklisterna forcerar uppför skyhöga berg i ett vansinningt tufft tempo.

Megastor Tour de France-förvandling

Vi har tittat lite på statistiken genom åren och jämfört den första upplagan av Tour de France 1903 med fjolårets upplaga – den 100:e.

Premiärloppet 1903

  • 242,8 mil

  • 6 etapper

  • Vinnartid: 94 timmar 33,14 minuter

  • Genomsnittsfart: 25,6 km/h

  • 60 cyklister startade – 21 tog sig i mål

  • 11 utländska deltagare

  • Segerpremie: 6025 franc

100:e upplagan 2013

  • 340,4 mil

  • 21 etapper

  • Vinnartid: 83 timmar 56,40 minuter

  • Genomsnittsfart: 40,5 km/h

  • 198 cyklister startade – 169 tog sig i mål

  • 156 utländska deltagare

  • Segerpremie: 450 000 euro

Sammanlagt 1903 – 2013

  • 14 031 startande

  • 4 942 unika deltagare

  • 5 552 DNF

  • 2 148 etapper

  • 42551,9 mil

Ta del av hela Tour de France-artikeln: "Från vansinnestur till le Tour" här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: