© Colourbox

Ta täten

En rolig intervallövning för gruppen är att sprinta fram till en påhittad slutspurt.

5 juli 2010

Tätman, draghund, ledarcyklist... Kärt barn har många namn. Det handlar dock om att cykla främst och agera vindskydd för sina träningskamrater. Det är här du kan lägga in små intervaller i träningen om du tar täten 30–60 sekunder i taget. Var uppmärksam på att gruppen måste hålla ihop så att det inte uppstår luckor i kedjan. Här är några grundläggande regler:

Följ rytmen Följ de andra i fältet, ligg tätt inpå framförvarande cyklists bakhjul och kör lugnt framåt när han svänger åt sidan. Du ska inte köra förbi – han ska däremot rulla tillbaka. På så sätt får ni ett jämnt tempo och en bra rytm.

Längd och far Stäm av hur länge du ska köra först och hur snabbt du ska köra med gruppen. Om du är starkast så tar du täten längst, men i ett tempo som alla kan hänga med i. Om du inte riktigt orkar dra i täten kör du bara korta intervaller längst fram. Det viktigaste är att tempot inte varierar för mycket beroende på vem som cyklar först. Använd cykeldatorn för att kontrollera så att ni kör i ett jämnt tempo.

Leda en kedja Cykling i en kedja ska ske i ett jämnt tempo med korta intervaller för tätmannen. När du cyklar främst leder du raden med cyklister så pass länge att den tidigare ledaren hinner svänga ut och glida bakåt förbi dig. När han passerat svänger du ut åt samma sida och rullar längst bak.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: