Mand cykler i bjerge bakker alene sommer sol grønt natur
© iStockphoto

Styrketräning till cykling

Bli starkare i de muskler som du använder mest i din favoritsport. Starkare muskler förbättrar hela din fysik så att du kan prestera bättre. Dessutom kan du förebygga skador om du styrketränar ett par gånger i veckan.

Att styrketräning har effekt visar både forskning och praktisk träningserfarenhet. Ju mer fysiskt tuff en sport är, desto bättre effekt får man av att lyfta vikter.

I samband med konditionskrävande idrottsgrenar gäller samma principer. För landsvägscyklister och längdskidåkare kan styrketräning definitivt ha en bra effekt på prestationsförmågan. Det bästa är kanske ändå att man inte behöver lägga ned timmar av träning varje vecka för att få märkbara resultat.

3–4 målinriktade övningar är faktiskt allt man behöver ha med i träningsprogrammet, 2–3 gånger i veckan. Planerar man in ca 10 min. varje gång då man målmedvetet jobbar med de viktigaste musklerna så blir kroppen också bättre förberedd inför de fysiska krav som favoritsporten ställer.

Det enda man behöver är en relativt lätt hantel och en skivstång med viktskivor så att man kan lägga på mer vikt allt eftersom man blir starkare. Om man har en matta på golvet kan man göra de liggande övningarna på den. Om inte det fungerar kan ett liggunderlag eller en speciell träningsmatta rekommenderas.

Cykling

Enligt norsk-dansk forskning vid universitetet i Lillehammer kan cyklister bli bättre endast genom att göra 3–4 set av övningen benböj tre gånger i veckan. 20 norska cyklister fick antingen cykla eller kombinera cykling och styrketräning under 12 veckor. Resultat: Efter de 12 veckorna fick cyklisterna cykla i tre timmar, innan de utförde ett maxtest under fem minuter. Styrkegruppen presterade bäst under testet och körde 8 procent snabbare.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: