Så blir du en bättre backcyklist

Med rätt träningsmetoder kan du bli en starkare backcyklist – oavsett var du bor i Sverige. Se här hur du kan göra.

Det är i backarna du tvingas bekänna färg på allvar när du är ute och cyklar. Du har därför mycket att tjäna på att förbereda dig väl inför alla stigningar.

Här är ett av flera tips som gör dig starkare i backarna. Önskar du ännu mer träningsinspiration kan du ladda ned vår PDF och få fyra andra träningspass som ger dig starkare cykelben.

Backträningstips: Cykla i motvind Öppna, flacka landskap, som t.ex. Uppsalaslätten, kan faktist vara perfekt för ”bergscykling”. Sitt upprätt på cykeln med händerna på styret precis som när du kör i bergen. Kör sedan 2 x 15–30 min. i motvinden.

Håll en hög kadens (ca 80 tramptag per minut) och en hög puls (75–85 % av max). Om det blåser motvind på 10–12 m/s så motsvarar det att du klättrar uppför en backe med 5–6 procents stigning.

Fler backcyklingstips Logga in och ladda ned alla våra tips om hur du ska göra för att bli en bättre backcyklist. Tipsen är gratis.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: