Nacken

ProblemDet värker i nacken efter en stund på cykeln. Det spänner och kan ge huvudvärk. OrsakVärken uppstår pga. din sittställning då du försöker att titta mer framåt och uppåt än ner i marken. Du spänner nacken och utsätter de små musklerna under kraniet för en enorm belastning. Dessa små muskler blir lätt överbelastade och det bildas så kallade triggerpunkter (punkter i muskelfibrerna som drar ihop sig). Det ger värk i hela nacken. Blodcirkulationen försämras och det bildas mjölksyra i de små musklerna. Det kan du göra på cyklen

31 maj 2011

Problem Det värker i nacken efter en stund på cykeln. Det spänner och kan ge huvudvärk.

Orsak Värken uppstår pga. din sittställning då du försöker att titta mer framåt och uppåt än ner i marken. Du spänner nacken och utsätter de små musklerna under kraniet för en enorm belastning. Dessa små muskler blir lätt överbelastade och det bildas så kallade triggerpunkter (punkter i muskelfibrerna som drar ihop sig). Det ger värk i hela nacken. Blodcirkulationen försämras och det bildas mjölksyra i de små musklerna.

Det kan du göra på cyklen Medan du är ute och cyklar är det svårt att göra något. Men känner du att nackbesvären ökar efter en timmes cykling eller mer, så bör du stanna en stund för att ändra huvudställning och stretcha nackmusklerna.

Så kan du förebygga Nackmusklerna är små och besvären kan förebyggas med hjälp av olika stretchövningar för nacken. Rent allmänt kan en bättre sittställning på cykeln också hjälpa. Ju lägre styret är placerat, desto mer tvingas du titta uppåt och framåt.

Övningar Dessa övningar gör att du stretchar och avlastar de små nackmuskler som blir överbelastade på grund av din sittställning på cykeln:

Sitt eller stå. Gör en dubbelhaka och dra samtidigt huvudet bakåt. Undvik att röra överkroppen. Det ska strama i nackmusklerna. Håll huvudet i samma position under några sekunder. Upprepa.

Sitt eller stå. Gör en dubbelhaka och dra huvudet bakåt. Undvik att röra överkroppen. Tryck samtidigt lätt med ena handen mot hakan (lite neråt) och med den andra handen mot bakhuvudet (framåt). Undvik att trycka för hårt. Håll samma position och upprepa sedan övningen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: